Pengedar Shaklee Penang / Pengedar Shaklee Bukit Mertajam

Monday, January 26, 2015

Khasiat Dan Waktu Terbaik Minum Coklat Panas

Teringat pada kehamilan-kehamilan yang lepas, saya sangat suka minum coklat panas. Kalau dalam seminggu tak dapat minum sekali-dua boleh meroyan gitu. Hehe. Tabiat ini menjadi-jadi sejak hamil anak sulung lagi. Tapi ketika tu ia lebih kepada mengidam, bayi dalam perut yang suruh saya minum hot chocolate tu..hehe. First baby la katakan, so kita layan. Kalau sebelum ni minuman favourite saya adalah Nescafe. Even milo pong saya jarang sangat minum. Memandangkan kafein tidak elok untuk diambil oleh ibu hamil, jadi saya tinggalkan Nescafe kegemaran saya sepanjang kehamilan dan bila dapat cabaran untuk buat entry pasal coklat ni, saya teringat la pada tabiat masa hamil saya yang diluar kegemaran biasa saya ni. 


pengedar shaklee bukit mertajam

Bila Masa Paling Terbaik Untuk Minum Coklat Panas ?
Ternyata di sebalik kelazatan secawan coklat panas boleh memberikan banyak manfaat dan khasiat . Pilih waktu yang tepat untuk minum coklat akan mendapat manfaat dan khasiat yang maksimum . Jadi, bilakah waktu yang terbaik itu?

Pada Waktu Pagi  
Kita memerlukan semangat dan perasaan tenang untuk memulakan aktiviti harian . Kandungan teobromina pada coklat akan menghasilkan hormon serotonin mempengaruhi modulasi pola bangun/tidur dan mencetus perasaan relaks dan tenang sehingga kita boleh lebih bersemangat memulakan aktiviti di pagi hari.
Note: Teobromina juga bersifat diuretic yang memudahkan membuang air kecil dan kajian ada juga mengatakan teobromina membantu melegakan batuk. Teobromina juga boleh merangsang degupan jantung dan mengembangkan saluran darah yang akan membantu pengaliran darah dalam uri (placenta) dan bertindak sebagai anti-oksida.Ibu hamil yang mengamalkan coklat dapat menghalang pre-eclampsia (penyakit tekanan darah yang tinggi ketika hamil dan terdapat banyak kandungan protein dalam air kencing)

Saat Kehilangan Idea 
Situasi di saat tidak ada idea kreatif yang muncul kadang membuat perasaan menjadi tertekan . Untuk merangsang timbulnya idea baru yang kreatif , secawan coklat panas akan sangat membantu . Kandungan antioksidan polifenol yang ada pada coklat akan membantu meningkatkan fungsi kognitif sehingga dapat membantu merangsang otak untuk menghasilkan idea-idea baru yang kreatif .

Waktu Bersedih 
Kandungan Phenylethylamine (PEA) pada coklat dapat meningkatkan kadar pelepasan endorfin , iaitu emosi gembira, di dalam otak yang seterusnya akan menghasilkan dopamine . Kesan dopamine sendiri yakni boleh membangkitkan perasaan tenang pada hati.
Note: Phenylethylamine ialah bahan kimia yang sama yang dihasilkan oleh tindakbalas/perubahan hormon apabila anda merasa seperti anda jatuh cinta.

Saat Ingin Rileks 
Setelah seharian bekerja , atau pada ketika rutin yang berat, sebaiknya luangkan diri untuk rileks dengan minum coklat panas . Kandungan PEA pada coklat juga mempunyai khasiat aphrodisiac yang membuat perasaan jadi lebih rileks .
Note: Coklat gelap/dark chocolate adalah jenis coklat yang mempunyai pepejal coklat lebih banyak sekitar 70 % berbanding dengan jenis coklat lain. Coklat gelap juga tidak manis dan tidak bersusu. Serbuk coklat gelap juga mengandungi kandungan teobromina lebih tinggi berbanding coklat bersusu.
Coklat gelap mengandungi beberapa vitamin dan mineral berikut dalam kepekatan yang tinggi : potassium, copper, magnesium dan zat besi.


"Cabaran Blogging bersama Blog Celik Nutrisi, MinAinaIlaAina, MamaOlin dan BabyKawaiiStore"

Pengedar Shaklee Penang/Pengedar Shaklee Bukit Mertajam
SMS/ Whatapps: 0176156165 (for fast response)
Email: muni.mahmud@gmail.com

COD (Cash On Delivery) : Bandar Perda, Bukit Mertajam, Permatang Pauh, Seberang Jaya. Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui pos

1 comment:

  1. Wow... Tips berguna untuk Reen yang sukakan coklat juga. Hmm.. Menarik!

    ReplyDelete