Pengedar Shaklee Penang / Pengedar Shaklee Bukit Mertajam

Tuesday, June 24, 2014

Pulihkan Anemia : Set Tambah Darah

Sel Darah Merah

Sel darah merah sangat penting kerana peranannya yang membawa oksigen ke seluruh tubuh dan membuang karbon dioksida dari tubuh. Sel darah merah kaya dengan kandungan hemoglobin yang mengandungi zat besi- yang boleh bergabung dengan oksigen untuk dibawa ke seluruh badan. Keaktifan besi juga dapat menyebabkan sel darah merah berwarna merah pekat. Sel darah merah dihasilkan di limpa atau kura, hati dan sumsum merah pada tulang pipih. Sel darah merah yang sudah mati dihancurkan di dalam hati. Seiring dengan waktu, sel darah merah akan habis dan mati, namun sumsum tulang terus menghasilkan sel darah merah secara berterusan (kecuali terdapat gangguan dalam fungsinya). Di samping itu, beberapa jenis makanan tertentu juga mampu membantu meningkatkan penghasilan sel darah merah.

Kurang Darah atau Anemia

Anemia adalah satu keadaan di mana tubuh menghasilkan terlalu sedikit sel darah merah atau setiap sel mengandung terlalu sedikit hemoglobin. Kekurangan zat besi merupakan sebab paling kerap untuk anemia berlaku yang dikenali sebagai anemia mikrositik. Namun anemia mikrositik juga boleh berlaku kerana penyakit-penyakit darah (hemoglobinopathies) lain seperti anemia sel sabit dan talasemia.

Disarankan untuk dewasa tidak berhaid (lelaki dan wanita putus haid) harus mengambil sekurang-kurangnya 8 mg zat besi setiap hari, sementara wanita yang masih mempunyai kitaran haid memerlukan lebih banyak zat besi besi, sekitar 18 mg per hari. Pengambilan makanan yang kaya akan vitamin C seperti buah jeruk dapat membantu meningkatkan penyerapan zat besi dari makanan yang anda konsumsi. Normalnya, wanita memerlukan sekurang-kurangnya 75 mg dan lelaki 90 mg vitamin C setiap hari.

Jika anda mengalami anemia, beberapa jenis makanan berikut dapat membantu tubuh anda meningkatkan produksi sel darah merah tubuh anda.


Bahaya Untuk Pengidap Anemia


1. Makanan Yang Kaya Zat Besi

Tubuh menggunakan zat besi untuk membuat hemoglobin. Hemoglobin membantu membawa dan menyimpan oksigen dalam tubuh. Mengamalkan makanan yang kaya zat besi dapat mencegah anemia dan memastikan sel-sel tubuh mendapatkan bekalan oksigen yang cukup. Sumber zat besi dari makanan antara lain daging merah, organ seperti ginjal dan hati, kekacang, sayuran berdaun hijau, seperti bayam dan kangkung, plum kering, kismis kering dan kuning telur.


2. Makanan Yang Kaya Vitamin B-12

Vitamin B-12 adalah vitamin B-kompleks yang penting untuk sintesis DNA dan produksi sel darah merah di sumsum tulang. Rendahnya tingkat B-12 menyebabkan pembelahan sel yang abnormal dalam sumsum tulang sehingga akan menghasilkan sel darah merah yang belum matang, yang dikenal dengan istilah megaloblasts. Pasien dengan megaloblasts menderita anemia megaloblastik karena sel-sel darah merah yang abnormal tidak dapat menyimpan atau mengangkut oksigen ke sel tubuh.

Sumber semulajadi Vitamin B-12 boleh diperoleh dari makanan seperti hati lembu, ikan, daging merah, telur, susu, produk tenusu dan bijirin. Anda juga disarankan untuk memeriksa label produk makanan untuk memastikan kandungan vitamin B-12 dalam produk tersebut.


3. Makanan Yang Kaya Asid Folik

Asid Folik, juga dikenal sebagai vitamin B9, merupakan vitamin B kompleks yang membantu tubuh anda menghasilkan sel-sel darah merah baru yang sihat. Individu yang mempunyai tahap asid folik dalam badan yang rendah mudah mengalami anemia. Jika begitu, anda dapat meningkatkan sel-sel darah merah dalam tubuh dengan mengambil makanan yang kaya asid folik. Contohnya roti dan serat (cereal) yang diperkaya, sayuran berdaun hijau, seperti kangkung dan bayam, dan kekacang.


pengedar shaklee bukit mertajampengedar shaklee bukit mertajampengedar shaklee bukit mertajam


1. Vita-Lea® Iron Formula (dengan zat besi)

Suplemen seimbang dan komprehensif yang dihasilkan dengan Sains terbaik Shaklee yang mampu dibeli. Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa. 

Jika diambil setiap hari, Vita-Lea mampu:

  • Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik.
  • Mengandungi beta karotena yang membantu dalam mengekalkan pertumbuhan, penglihatan dan pembinaan tisu.
  • Mengandungi kalsium, fosforus dengan vitamin C dan D untuk kesihatan tulang dan gigi.
  • Biotin dan asid pantotenik membantu untuk memetabolismekan lemak dan karbohidrat dalam tubuh.
  • Vitamin B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah.
2. B Complex

B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.
  • B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.
  • Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.
  • Untuk wanita yang sedang merancang untuk hamil, jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural janin sebelum percantuman ovum dan sperma dan 12 minggu  pertama dalam tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.


Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian. Vita C dengan pelepasan berperingkat (jam demi jam) dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh. Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.

Hubungi saya untuk mendapatkan SET TAMBAH DARAH:

Muni Mahmud
Pengedar Shaklee Penang/Pengedar Shaklee Bukit Mertajam
SMS/ Whatapps: 0176156165 (for fast response)

COD (Cash On Delivery) : Bandar Perda, Bukit Mertajam, Permatang Pauh, Seberang Jaya.
Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui pos.

PROMOSI 1-30 JUN 2014 Beli 6 Percuma 1 Vitamin E Complex

Pengedar Shaklee Penang/Pengedar Shaklee Bukit Mertajam

No comments:

Post a Comment