Pengedar Shaklee Penang / Pengedar Shaklee Bukit Mertajam

Tuesday, March 31, 2015

Kesan Dan Bahaya Kalau Kurang Tidur

Masalah sukar mendapatkan waktu tidur yang berkualiti boleh menjadi punca kepada pelbagai masalah kesihatan. Ini termasuk mengurangkan keupayaan seseorang menangani stres dan sistem imun badan melawan penyakit.

Untuk individu yang bekerja di siang hari tanpa tidur secukupnya pada waktu malam tidak mampu berfikir atau fokus kepada tugasan dengan baik. Mereka lambat memberi tindak-balas semasa menyelesaikan masalah. Emosi mereka juga tidak menentu dan mudah meradang.

Sepatutnya setiap orang perlu mengambil berat waktu dan jumlah jam tidur masing-masing
Bagi kebanyakan dewasa, tempoh tidur malam selama 6 ke 8 jam sudah mencukupi untuk memulihkan tenaga dan mengganti sel-sel badan yang rosak.

Dalam bengkel nutrisi shaklee yang saya hadiri minggu lepas, pakar nutrisi sangat menyarankan waktu tidur yang berkualiti untuk sistem biologi badan iaitu antara pukul 11 malam ke 3 pagi. 


JADUAL DETOX SEMULAJADI TUBUH

9 malam -11 malam : Detox di bahagian antibodi badan berlaku. Sebaiknya, kita dalam keadaan rehat, tenang dan tidak melakukan kerja kerja berat. 
11 malam – 1 pagi : Detox di bahagian hati berlaku. Sebaiknya jangan tidur lewat dan jauhi minuman manis dan berkafein.
1 pagi –  3 pagi : Detox di bahagian hempedu. Detox di hempedu juga berlaku dalam keadaan kita tidur.
3 pagi – 5 pagi : Detox di bahagian paru-paru. Sering kali kita akan batuk-batuk ketika ini. Ini kerana, detox telah mencapai ke saluran pernafasan. Tak perlu makan ubat batuk kerana proses detox semulajadi sedang berlaku dan khuatir akan bertentangan dengan proses detox pembuangan kotoran ini 
5 pagi – 7 pagi : Detox di bahagian usus besar. Jika terasa hendak membuang, jangan di tahan-tahan. Terus saja ke tandas.
7 pagi – 9 pagi : Selepas proses detox semulajadi berjalan dengan sempurna, waktu inilah proses penyerapan zat makanan di usus kecil. Jadi, amalkan sarapan pagi yang sempurna untuk kecergasan sepanjang hari.


Detoks pada organ hati
DTX complex mengandungi campuran proprietari pelbagai ekstrak aktif daripada milk thistle, schizandra, dandelion, cendawan reishi, kunyit dan articok. Bertindak sebagai penapis toksin dalam badan serta menyingkirkan racun serta toksin yang terkumpul di dalam hati dangan menggalakkan fungsi hati yang sihat.

Detoks pada bahagian Usus
Herblax sangat efektif dalam membantu pembersihan najis yang tersekat serta membantu mengatasi masalah sembelit. Selain Herblax, jika anda mengalami masalah kembung perut, angin dalam badan dan kesukaran dalam penghadaman selepas makan, boleh mengamalkan Peppermint Ginger Plus untuk membantu melegakan ketidakselesaan perut, membuang angin, membantu pencernaan dan ia turut membantu mencuci usus.

Detoks aliran darah
Alfalfa Complex sumber makanan yang sangat beralkali dan bertindak meneutralkan darah yang berasid.
Tabletnya boleh dihancurkan dan dicampurkan ke dalam air mendidih untuk dijadikan minuman herba asli.
Proses detox adalah proses semulajadi badan. Ia membantu tubuh untuk membuang badan beracun dan tidak berguna dari badan. Ia bagi membantu kita lebih sihat dan cergas. Proses detox yang sempurna membantu tubuh menyerap nutrien dan zat baru dengan lebih baik. Untuk mengoptimumkan proses detox badan, jom kita ketahui waktu-waktu detox ini berlaku secara semulajadi. Jadual detox semulajadi tubuh 9 malam -11 malam : Detox di bahagian antibodi badan berlaku. Sebaiknya, kita dalam keadaan rehat, tenang dan tidak melakukan kerja kerja berat. 11 malam - 1 pagi : Detox di bahagian hati berlaku. Sebaiknya jangan tidur lewat. 1 pagi - 3 pagi : Detox di bahagian hempedu. Detox di hempedu juga berlaku dalam keadaan kita tidur. 3 pagi - 5 pagi : Detox di bahagian paru-paru. Sering kali kita akan batuk-batuk ketika ini. Ini kerana, detox telah mencapai ke saluran pernafasan. Tak perlu makan ubat batuk kerana proses detox semulajadi sedang berlaku dan khuatir akan bertentangan dengan proses detox pembuangan kotoran ini 5 pagi - 7 pagi : Detox di bahagian usus besar. Jika terasa hendak membuang, jangan di tahan-tahan. 7 pagi - 9 pagi: Selepas proses detox semulajadi berjalan dengan sempurna, waktu inilah proses penyerapan zat makanan di usus kecil. Jadi, amalkan sarapan pagi yang sempurna untuk kecergasan sepanjang hari. Jika anda memerlukan supplemen untuk membantu melancarkan proses detox badan, produk Shaklee yang terbukti berkesan adalah -Herb Lax : bertindak sebagai julap lembut -Fiber : dalam bentuk minuman jadi lebih mudah diserap tubuh untuk proses detox yang sempurna dan memberi rasa kenyang bagi yang ingin menguruskan badan. -DTX Complex : detox hati -Alfalfa : membantu pelawasan supaya proses pembuangan lebih mudah dan lancar. Alhamdulillah, ramai yang sudah mencuba dan merasa perubahan yakni badan rasa lebih lawas dan lebih ringan. Proses detox yang sempurna sangat

Original from: http://www.mysupervitamins.com/2011/12/waktu-badan-melakukan-detox.html

Antara kesan lain menurut laporan pakar kesihatan antarabangsa adalah seperti berikut

"Sistem imun anda akan menjadi lemah. Jika sistem imun lemah, anda mudah dijangkiti selsema dan jangkitan. Kurang tidur juga boleh menyebabkan sel darah putih berkurangan dan seterusnya menjejaskan sistem imun.
Anda sihat dan tidak menghadapi masalah berat badan, tetapi jika mengalami masalah kurangan tidur yang kronik, anda akan menghadapi masalah fungsi insulin.
Jika anda kurang tidur, ia akan melemahkan hormon pertumbuhan yang mengawal nisbah lemak dan otot tubuh selain mengawal hormon leptin. Keadaan ini akan menyebabkan anda terasa lapar dan sukar mengelakkan makanan berlemak dan berkabohidrat.
Susut berat badan. Mereka yang kurang tidur selalunya cenderung mengambil makanan dalam kuantiti yang lebih. Walaupun pada awalnya mereka mengalami peningkatan berat badan, tetapi akan merasai penurunan apabila terlalu kerap kurang tidur.
Wanita yang selalu terdedah kepada banyak cahaya pada sebelah malam atau sering bekerja pada waktu malam menghadapi kemungkinan diserang kanser payudara.
Kurang tidur boleh menyebabkan anda stres dan akibatnya anda sukar melakukan kerja dengan cekap, sering tidak terurus dan kelam kabut.
Tidur yang cukup akan melambatkan proses penuaan dan kedutan di muka. Ketika tidur, kita akan menghasilkan hormone pertumbuhan yang membolehkan memperharui dan memulihkan sel-sel (khususnya sel-sel kulit, selain darah dan otak ). Jjika anda kurang tidur, anda akan lebih cepat kelihatan tua.
Sekiranya kurang tidur, anda akan mudah tertekan dan murung. Jika masalah ini berpanjangan, anda berkemungkinan besar akan hilang minat untuk bergaul.
Kehilangan waktu tidur bagi tempoh yang lama juga akan menyebabkan anda mudah terasa letih. Kurang tidur juga boleh menyebabkan sakit kepala, keletihan pada waktu siang dan mudah meradang serta gerak geri menjadi perlahan. Juga akan menjejaskan atau mengurangkan nafsu seks.
Mereka yang kurang tidur setiap malam berisiko mati awal"

Sumber infoharian.com: KESAN DAN BAHAYA KALAU KURANG TIDUR


Pengedar Shaklee Penang/Pengedar Shaklee Bukit Mertajam

SMS/ Whatapps: 0176156165 (for fast response)

Email: muni.mahmud@gmail.com


COD (Cash On Delivery) : Bandar Perda, Bukit Mertajam, Juru, Permatang Pauh, Seberang Jaya. Penghantaran ke seluruh Malaysia melalui pos 

2 comments:

  1. MJ pun perasan kalau tak cukup tido akan naik jerawat, tanda toksik juga tu dalam tubuh..

    ReplyDelete
  2. Banyaknye info menarik kat sini..thanks ye muni :) mohon share entri ni ye..thanks big hugs

    ReplyDelete